woensdag 29 april 2015

Handel in Organen: Nieren te Koop!

Stel, ik ben chirurg, mag ik salaris vragen voor niertransplantaties?
Stel, ik doe een uitvinding waardoor nierpatiënten zonder transplantatie verder kunnen leven.
Mag ik daar patent op aanvragen en royalties ontvangen?

Ja dat mag, dat vindt iedereen heel normaal.

Stel nu dat ik niet capaciteiten en/of financiële middelen heb gehad om te studeren zoals die chirurg, maar ik ben wel bereid om een van mijn nieren tegen een vergoeding ter beschikking te stellen aan iemand voor wie dat van levensbelang is, maakt mij dat een crimineel?

Volgens de huidige wet ben ik strafbaar en ben ik een crimineel.
Waarom ben ik wel, maar is de chirurg niet crimineel?
We vragen toch beiden een vergoeding?

Volgens de Nierstichting overlijden er jaarlijks 200 nierpatiënten, voor hen komt een donornier te laat. De wachttijd voor een postmortale (overleden) donor is gemiddeld 4 jaar. De beste optie is een donornier van een levende donor. Hoewel iemand best met een nier kan leven, is er een schrijnend tekort aan donornieren. Dit komt mede omdat het een zware operatie betreft, onwetendheid en angst.

Stel je bent nierpatiënt, je bent verzekerd voor ziektekosten, en je vindt een donor die een vergoeding vraagt voor zijn of haar nier. Je bespreekt een prijs, eventuele aanvullende voorwaarden en al met al ga je beiden vrijwillig akkoord met een transplantatie. Dan ben je bezig met orgaanhandel, en hoewel het gaat om levensreddende orgaanhandel, ben je volgens de wet, beide crimineel en strafbaar.

Zonder een wet die orgaanhandel verbied, zouden echter tientallen, of misschien zelfs honderden nierpatiënten ieder jaar niet hoeven te sterven. Er is dan ook een levendige "zwarte handel" in nieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten